Academie voor Muziek en Woord

SINT-AGATHA-BERCHEM

Koning Boudewijnplein 3

1082 Sint-Agatha-Berchem

02/465 16 05

academiesab@gmail.com

Openingsuren secretariaat

ma tot vrij van 14 tot 19u

za van 9 tot 13u

SAXOFOON & JAZZSAXOFOON

TIM ACKE

Tim Acke (°1979) studeerde saxofoon en jazzcompositie en - arrangement aan het Conservatorium van Brussel bij oa Norbert Nozy, Jeroen Van Herzeele, Erwin Vann. 

Hij was dirigent van Sweet Jazz Orchestra, Downstage Bigband en VRT Bigband. Andere projecten zijn Legacy, officiële Michael Jackson Tribute band, Chunk Of Funk, Sadig Group (Noord-Afrikaanse muziek), Satin Swingers (traditionele vocale jazz). Hij is ook pianist en jazzvocalist. Als componist/arrangeur schrijft hij oa opgelegde werken voor muziekacademies. 

In onze academie staat hij in voor de lessen saxofoon, jazzsaxofoon, groot blazersorkest en popensemble. Hij is tevens ook ontwerper van onze affiches, logo en website.

Tim geeft ook les aan de lerarenopleiding muziekonderwijs aan AP hogeschool. 

Geschiedenis van de saxofoon

 

De saxofoon is een houten blaasinstrument en is uitgevonden door de Belg Adolphe Sax in 1940. Hij wou een instrument maken dat een mooie link zou vormen tussen de houten blaasinstrumenten (klarinet, hobo, fluit, fagot) en de koperen blaasinstrumenten (trompet, trombone, tuba). En of dat gelukt is! De saxofoon werd vooral gebruikt in militaire orkesten, later kreeg hij ook een plaats in de (klassieke) harmonieorkesten en werd opgepikt door jazzmuzikanten. Ondertussen is de saxofoon uitgegroeid tot één van ‘s werelds populairste instrumenten, zowel in pop/rock, jazz, klassiek als wereldmuziek.

 

Het instrument

 

Adolphe Sax ontwikkelde zeven saxofoons (sopranino, sopraan, alt, tenor, bariton, bas, contrabas). Vaak wordt gedacht dat de sax een koperen blaasinstrument is, omdat hij volledig vervaardigd is uit metaal (de legering is messing, een mengeling van koper en zink). Maar doordat geluid geproduceerd wordt met een houten rietje op het mondstuk, zoals bij de klarinet, behoort hij dus tot de familie van de houten blaasinstrumenten.

Een saxofoon huren van de academie

Een saxofoon kan je huren van de muziekschool. Voor tarieven neem je best eens contact op met het secretariaat. In de meeste gevallen krijg je een altsax, tenzij je in samenspraak met mij wil opteren voor sopraan, tenor of bariton. Na twee jaar huur word je aangespoord om zelf een instrument aan te schaffen.

Sowieso betaal je het huurgeld voor het instrument. Je koopt ook een doosje rietjes dat ik voor je meebreng (ongeveer 25 euro). Hiermee doe je een half jaar tot een jaar (hangt af van hoeveel je speelt). Je schaft ook enkele partituren aan op mijn advies (ongeveer 40 euro per jaar maximum).

Wil je een saxofoon kopen dan variëren de prijzen van 800 à 1000 voor een degelijk nieuw studieinstrument (bv. van het merk Yamaha) tot meer dan 3000 of 4000 euro voor een professioneel instrument (bv. Selmer, Keilwerth, duurdere Yamaha’s). Je kan natuurlijk nog meer neertellen (tot 7000 euro of meer), maar dan zit je al de begeerde ‘vintage’ modellen uit de jaren 50 en 70 die alleen nog op de tweedehandsmarkt te vinden zijn. Als je zo een instrument wil, dan ben je wellicht een jazzmuzikant en op zoek naar zo een specifieke sound.

Vergeleken met andere instrumenten is een saxofoon nog redelijk betaalbaar als nieuwe aankoop.

 

Het repertoire

 

Als je je inschrijft voor saxofoonles dan krijg je een breed muzikaal palet voorgeschoteld: klassieke studies, jazzstudies, klassieke saxofoonwerken, jazzstandards, de blues, bekende popliedjes, liedjes uit musical en Disney en wereldmuziek. We experimenteren ook met speciale technieken en improvisatie (zowel in de klassieke als in de jazzrichting). Verzoeknummers zijn uiteraard ook altijd mogelijk.

Als beginnend saxofonist begin je met een methodeboek, aangevuld met losse stukjes en liedjes. Ik zorg er ook meestal voor dat er luistervoorbeeld of meespeelmp3 voorhande is voor thuis. Je krijgt ook toegang tot mijn ‘saxofooncloud’ op het internet waarop tal van meespeeltracks en partituren staan.

 

Klassiek of jazz?

 

Ik denk niet graag in hokjes, ik leer de leerlingen het instrument kennen en de verschillende technieken om heerlijk te kunnen saxofoon spelen. Als je kiest voor de ‘klassieke’ richting is dat 30% improvisatie en experiment en 70% partituren. Als je voor de jazz en lichte muziek kiest is dat omgekeerd, daar ligt de nadruk uiteraard meer op improvisatie. Maar zowel in klassiek en jazz is vingertechniek, ritme, timing en studie enorm belangrijk.

Let wel op dat de jazzrichting pas mogelijk is na drie jaar (in de middelbare graad dus).

 

Hoeveel studeren?

 

Je kiest voor een instrument, dus je bent sowieso van plan om een (groot) deel van je vrije tijd eraan te besteden. Reserveer dus ook in je weekplanning om dagelijks met je instrument te kunnen bezig zijn. Een goede constante is een half uur per dag oefenen. Maar zie dit als een minimum. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt uiteraard!

 

De saxofoonles

 

Je bent een uur aanwezig in de klas. Meestal zijn er twee of drie leerlingen op dat uur aanwezig. Jullie krijgen samen of apart les, meestal is dit individueel. Een les kan starten met het spelen van een toonladder, een blues of wat improvisatie in een bepaalde toonaard. Daarna wordt er aan enkele stukken gewerkt. Tijdens het jaar zijn er enkele audities voor publiek en die worden ook voorbereid in de les. Op het einde van het jaar speelt iedereen een examen. Op de volledige loopbaan (9 jaar!) doe je drie openbare examens voor publiek en een externe jury. Af en toe neem ik een stuk samen met jou op en stuur ik je de audiofile zodat je thuis eens naar jezelf kan luisteren. Moeilijke passages uit stukken die je speelt in orkesten of ensembles worden in de les ook bekeken als je dat wenst.

Lesuren

 

Dinsdag in Zellik tussen 16u en 22u00

Woensdag in Sint-Agatha-Berchem tussen 14u30 en 18u30

Zaterdag in Zellik tussen 9u en 12u30u