ALGEMEEN

Bestuur

De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord van Sint-Agatha-Berchem is een officiële instelling voor deeltijds kunstonderwijs, gesubsidieerd door het departement onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en projectmatig ondersteund door de Vlaamse Gemeenschapscommissie. De inrichtende macht van onze academie is het Gemeentebestuur van Sint-Agatha-Berchem.

Visie

Een tijd geleden dachten we met alle personeelsleden op een pedagogische studiedag na over de kernwaarden van onze school. Waar staan we voor in Academie SAB, waar willen we naartoe, en hoe vertellen we dat het best aan onze brede community?
Toen ontstond het revolutionaire idee om met deze kernwoorden van onze visie geen saaie tekst te schrijven die open deuren intrapt, maar de woorden te gebruiken als inhoudelijke leidraad voor een beeldverhaal, dat zijn waarde heeft voor zowel kinderen als volwassenen. Een volwaardig artistiek product, dat onze visie
is in plaats van erover te praten. Anna Carlier schreef de tekst, Tim Acke maakte de tekeningen.
Achteraan het beeldverhaal wordt een woordenlijst opgenomen, die de kernwoorden van onze visie vertaalt en linkt naar het verhaal.

Leiding

Teamwork

Het beleid wordt aangestuurd door een kernteam, dat alle geledingen van onze school omvat, o.l.v. de directeur en hoofdcoördinator.

Directie: Karla Verlie

Hoofdcoördinatie: Chris Carlier

Kernteam: Astrid Annicaert, Lise Daelemans, Toon Van Dionant, Pieter Baert, Tim Acke, Elias Durnez, Nathalie Bosch, Yumika Lecluyze, Jacob Vanneste, Maxine Viaene.

Evaluatie

Op deze zes competenties baseren we de evaluatie van onze leerlingen:

1. aanwezigheid en betrokkenheid: ik doe mee, ik engageer me
  2. vakman: ik beheers mijn instrument, mijn vak
  3. onderzoeker: ik ben nieuwsgierig en ga zelf op zoek
  4. kunstenaar: ik zoek naar mijn eigen stem en stijl
  5. samenspeler: ik luister en kan mijn plaats vinden in de groep
  6. performer: ik toon mijn kunsten aan een publiek

In een eerste gesprek worden de doelen van het komende schooljaar omschreven. Verder worden leerlingen halfjaarlijks geëvalueerd in januari en aan het einde van het schooljaar, in juni.

Op eenvoudige vraag wordt de visietekst rond evalueren van onze Academie bezorgd (dd februari 2021).

Zorg

Hoe gaat onze school om met Zorg-vragen?

Onze academie vindt het Zorg-aspect binnen haar werking van groot belang. Iedere leerling heeft recht op de best mogelijke les voor hem/haar. Bij uitstek een artistieke vorming kan zorgleerlingen sterker, weerbaarder en gelukkiger maken.

Onze zorgcoördinator: contacteer Yumika Lecluyze.

Lees hier onze volledige visie over Zorg

Vriendenbond

De Vriendenbond steunt de academie door te helpen bij de organisatie van optredens en evenementen (o.a. grote projecten als ‘Olaf in Tokapa’, het Treffen, het jaarfeest, het klassiek nieuwjaarsconcert, de prijsuitreiking, …);

door financieel en logistiek bij te dragen aan stages en kampen;

door een helpende hand te bieden bij audities en concerten;

door de aankoop van nieuwe instrumenten, partituren, … mogelijk te maken.

Dit alles draagt bij tot een dynamische werking van de Academie en benadrukt de nauwe band met de leerlingen en hun families.

Wil u steunend lid worden van de Vriendenbond, of de handen uit de mouwen steken bij een activiteit, contacteer ons dan via academiesab@berchem.brussels.

Hoe communiceert onze school met zijn community?

Onze school zet in op open en transparante communicatie, met alle leerlingen, ouders en de plaatselijke gemeenschap.

Hierin spelen de vernieuwde website en het gebruik van social media een grote rol.

Digitaal werden in coronatijd enkele artikels in avant première gepubliceerd uit de op stapel staande SABberkrant, een communicatiekanaal met schoolgerelateerde info dat in de nabije toekomst de onderlinge banden tussen alle groepen die onze schoolgemeenschap vormen, nog zal versterken.

Met regelmaat van de klok wordt ook ingezet op Het Treffen, een event waarop de beleidsploeg van de school info doorstroomt omtrent beleidsopties, nieuwigheden, infrastructuurproblematieken etc. naar leerlingen, ouders, vriendenbond, personeel, inrichtende macht, overheid en inwoners van de gemeente.

Privacyverklaring

Het gemeentebestuur van Sint-Agatha-Berchem heeft verschillende persoonsgegevens van leerlingen en ouders nodig voor haar onderwijsactiviteiten in de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord.

Hoe wordt hiermee omgegaan?

Klik hier voor de volledige privacyverklaring